Usmernenie k VPU a IVP žiakom
I. Vývinové poruchy učenia
Vymedzenie základných pojmov, prejavy ŠVPU u žiakov stredných škôl.
ŠVVP – Špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby
Žiak so ŠVVP – Žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
ŠVPU/VPU – Špecifické vývinové poruchy učenia/Vývinové poruchy učenia
Špecifické vývinové poruchy učenia sú pomerne širokou skupinou porúch, ktoré ovplyvňujú nielen školský výkon dieťaťa, ale aj jeho každodenný život.
Vývinové poruchy sa objavujú u žiakov, ktorí majú intelekt v norme.
Najrozšírenejšie ŠVPU
- Dyslexia (porucha čítania)
Prejavy u stredoškolákov: ťažkopádne čítanie hlavne nahlas; neschopnosť čítať – pomalé a náročné; problémy s vyhľadávaním vhodných slov; chyby pri výslovnosti dlhších a náročnejších slov; problém s porozumením vtipov, výrokov, ktoré sú symbolické; ťažkosti v sumarizovaní príbehu alebo obsahu.
- Dysgrafia (porucha písania)
Prejavy u stredoškolákov: neúhľadné písmo – nesprávna veľkosť, tvar, sklon; písmo je roztrasené, kŕčovité; neistota ťahov; prílišný tlak o podložku; výskyt zrkadlového písania písmen a číslic; časté pravopisné chyby; nedodržiavanie riadkov; preťahovanie alebo nedoťahovanie línií písmen a číslic; tvarové zámeny písmen.
- Dysortografia (porucha pravopisu)
Prejavy u stredoškolákov: často bezchybné ovládanie ale neuplatňovanie gramatických pravidiel: nedodržiavanie interpunkcie, nesprávne písanie i/y; zámena tvarovo podobných písmen b/d, a/o, i/e; nepísanie veľkých písmen na začiatku vety alebo vo vlastných podstatných menách.
- Dyskalkúlia (porucha matematických schopností)
Prejavy u stredoškolákov: ťažkosti s matematickými operáciami; problém s chápaním priestoru; neprávne písanie číslice – nesprávne poradie (27 napíšu ako 72); problémy so zlomkami, s meraním dĺžky, či zisťovaním váhy.
Ďalšie poruchy, ktoré negatívne ovplyvňujú učenie žiakov
- Dyspraxia (porucha motorických schopností)
Prejavy: ťažkosti v jemno a hrubomotorických zručnostiach.
- Dysmúzia (nedostatočnosť alebo neschopnosť osvojiť si hudobné znalosti)
Prejavy: ťažkosť rozpoznať, zopakovať melódiu, rytmus, tóny, niekedy aj rozlíšiť hudobné nástroje.
- Dispinxia (porucha výtvarných schopností)
Prejavy: nízka úroveň kresby – s ceruzou pracuje tvrdo, ťažko; perspektíva; nedokáže previesť svoje predstavy z trojrozmerného priestoru na dvojrozmerný papier.
Jednotlivé typy porúch sa môžu vzájomne kombinovať. K vývinovým poruchám učenia sa často pridávajú poruchy pozornosti (ADD, ADHD).
II. Individuálny vzdelávací program
IVP má vypracovaný každý individuálne začlenený žiak so ŠVVP. IVP je vypracovaný ŠŠP v spolupráci s TU na základe záverov odborných vyšetrení (psychologické, špeciálno-pedagogické, príp. lekárske). Každý pedagóg je povinný si IVP preštudovať a postupovať podľa neho!
Úpravy podmienok, metód, foriem a prístupov v IVP platné pre všetkých vyučujúcich a všetky predmety:
– zohľadniť zdravotný stav a oslabenia žiaka,
– rešpektovať individuálne tempo,
– umožniť sedieť v prednej lavici,
– vytvárať vhodnú klímu, stmeľovať kolektív (intaktní žiaci so žiakmi so ŠVVP),
– žiaka oslovovať menom a pútať tak jeho pozornosť,
– dávať kontrolné/spätné otázky po zadaní úlohy/príkladu (overiť si, či žiak porozumel zadaniu),
– dopriať dostatočný časový limit v porovnaní s intaktnými žiakmi,
– úprava písomky/previerky: – v čase (napr. na vypracovanie dostane o 10 min. naviac),
– v rozsahu (skrátenie písomky, kratšie zadanie, menej príkladov),
Ak žiak stíha vypracovávať písomné práce a previerky spolu s ostatnými žiakmi, úprava nie je potrebná. V prípade zlého výsledku, umožniť žiakovi odpovedať ústne.
– uchovávať písomné práce/projekty/diktáty/previerky a iné.
– možnosť voľby odpovede (ústna/písomná),
– možnosť využívať kompenzačné pomôcky,
– dostatočne motivovať, pochváliť, povzbudiť žiaka.
– znížiť/skrátiť počet úloh, príkladov,
– pomôcť pri prekonávaní ťažkostí,
– v prípade potreby usmerniť pri práci, činnosti,
– posilňovať vôľovú zložku správania.
Zásady pri klasifikácii a hodnotení:
– oboznámiť žiaka vopred (dohodnúť sa na termíne) a rozsahu skúšania,
– uprednostňovať tie formy overovania vedomostí, na ktoré porucha nemá vplyv (buď ústna alebo písomná),
– rešpektovať, že každé overovanie vedomostí je záťažová situácia pre žiaka,
– pri overovaní vedomostí upokojiť žiaka a povzbudiť ho,
– zadania formulovať jasne a stručne,
– umožniť odpovedať jednoduchšie dvoj – trojslovne,
– pri písomnom overovaní vedomostí – možnosť voľby odpovede/testová forma (a, b, c)
– pri hodnotení brať do úvahy aj postup nielen výsledok.
Úprava učebných osnov
– bez úprav (študent musí zvládnuť obsah vzdelávania vzhľadom na MS a ZS),
– úprava spočíva v alternatívnych formách vzdelávania, v overovaní vedomostí a v prístupe k žiakovi.
V prípade nejasností, vzniknutých problémov, ťažkostí a neúspešnosti žiaka so ŠVVP v rámci edukačného procesu vyučujúci konzultuje svoje postupy so školským špeciálnym pedagógom. V prípade potreby je IVP upravený a prispôsobený daným možnostiam a schopnostiam žiaka.
Zdroje
https://zdravoteka.sk/magazin/Specificke-a-vyvinove-poruchy-ucenia-ovplyvnuju-intelekt-dietata/
https://eduworld.sk/cd/dominika-neprasova/5212/poruchy-ucenia
Zelinková, O.: Poruchy učenia, Portál, 2007
Špeciálno-pedagogické a psychologické správy z poradenských zariadení konkrétnych žiakov.
Skratky a vysvetlivky
ŠPP – školská špeciálna pedagogička
TU – triedny učiteľ
IVP – individuálny výchovno-vzdelávací program
ADD – porucha pozornosti
ADHD – porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou
DYS – oslabenie, porucha
intaktný žiak – zdravý žiak